تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

 

 

سنسور دمای آب موتور( WTS )

Water   temperature   sensor

این سنسور در تماس مستقیم با مایع خنک کاری موتور است و معمولاً در نزدیکی خروجی مایع از موتور به سمت رادیاتور قرار می گیرد. در داخل این سنسور یک مقاومت NTC قرارگرفته که با افزایش دما مقاومت آن کاهش می یابد و ولتاژی متفاوت با ولتاژ دریافتی اولیه به ECU ارسال می کند و رابطۀ بین ولتاژ و درجه حرارت متناسب با آن را تعیین می نماید تا ECU با توجه به اطلاعات دریافتی موارد زیر را انجام دهد:

 

  1. سوخت مورد نیاز لحظۀ استارت و ساسات موتور را فراهم می کند.

  2. دور آرام موتور را تنظیم می کند

  3. با بالارفتن دمای موتور را کاهش می دهد تا به حد نرمال برسد

  4. گزارش دمای موتور به نشان دهنده های پشت آمپر.

  5. کنترل فن سیستم خنک کنندۀ موتور را فعال می کند

  6. سوخت مورد نیاز در هنگام استارت زدن را تنظیم میکند.

  7. ایجاد حالت ساسات

  8. کنترل کمپرسور کولر در صورت بالارفتن بیش از حد دمای موتور

  • محل قرارگیری سنسور :

 

محل قرارگیری سنسور دمای آب در بیشتر خودروها روی محفظۀ ترموستات است

          

            روش های عیب یابی

 

عیب هایی که به علت خرابی سنسور در خودرو به وجود می آیند عبارتند از :

 

  1. اگر این سنسور خراب باشد و اشتباهاً دمای زیاد ( گرم ) را به ECU ارسال کند خودرو در هوای سرد روشن نمی شود

  2. اگر خرابی این سنسور، قطعی در مدار ( مقاومت زیاد ) باشد، ECU این حالت را به عنوان دمای کم قلمداد می نماید و موتور روشن می شود و فن در دور آرام بد کار می کند. در نتیجه، مصرف سوخت بالا می رود. بالا رفتن مصرف سوخت به معنای پاشش زیاد سوخت است و خودرو در انتهای حالت ساسات قرار دارد. این امر باعث جمع شدن دود سیاه خشک روی شمع می شود و در نتیجه بد کار کردن خودرو را به دنبال دارد

  3. اگر این سنسور خراب شود و دمای 40- درجه را نشان دهد فن های خودرو یکسره و به طور مداوم کار می کنند.

  4. اگر این سنسور خراب شود در دیاگ قسمت پارامترها دمای حقیقی و درست را نشان نمی دهد و با این که در صفحه آمپر دما بالا می باشد و به نقطۀ جوش می رسد ولی فن ها دیرتر از زمان مشخص شده عمل می کنند 

مثال : خودروی پراید فن در دمای 90 درجه عمل می کند و به کار می افتد ولی اگر سنسور دمای آب خراب شود دما در صفحه آمپر حدود 98 الی 100 درجه می رسد و در دیاگ قسمت پارامترها حدود 85 الی 90 می رسد و فن ها دیرتر عمل می کنند و خودرو جوش می آورد. ( البته باید دقیق عیب یابی شود، تا معلوم شود آیا سنسور دمای آب خراب است یا فشنگی مربوط به صفحه آمپر خراب است.) 

روش های تست سنسور:

دستگاه عیب یاب دیاگ را به خودرو وصل و خودرو را روشن می کنیم. وارد منوی پارامترها می شویم. دستگاه دمای آب را نشان می دهد. این دما را با دمای آمپر آب مقایسه ی کنیم. با تخمین دمای آب موتور می توان از درست بودن سنسور مطلع شد. 

مثال : خودرو در حالت گرم است و دمای آب حدود 60+ الی 70+ درجۀ سانتی گراد است ولی دستگاه دیاگ دمای آب را 40- درجه نشان می دهد. برای اطمینان بیشتر وارد منوی کد خطاها می شویم و مطمئن می شویم در حافظه ECU خطایی برای سنسور دمای آب ثبت شده است یا نه. اگر خطا ثبت شده بود ابتدا از سلامت سوکت و تمیز محکم بودن آن اطمینان حاصل می کنیم. بعد از این کار کد خطاها را پاک می کنیم. خودرو را خاموش و سوئیچ را باز و خودرو را روشن می کنیم و مجدداً کد خطاها را بازبینی می کنیم. اگر کد خطا به صورت دائمی نمایش داده شد و دستگاه دیاگ دمای آب را به طور دقیق نشان نداد، سنسور خراب است و باید تعویض گردد.

 

تست مدار و سیم کشی سنسور دمای آب

پس از عیب یابی سنسور و پس از تست های انجام شده، اگر خطا برطرف نشد، ممکن است در مدار یا سیم کشی مشکلی وجود داشته باشد. برای اطمینان از سالم بودن مدار و سیم کشی سنسور طبق نقشۀ زیر مدار را توسط اهم متر چک می کنیم.

سوکت دو پایه ای سنسور دمای آب

توجه :

اگر خودرویی از قسمت رادیاتور یا بخاری نشتی داشته باشد و آب کم کند، امکان این که فن یکسره کار کند یا خودرو جوش بیاورد وجود دارد.

اگر واتر پمپ خودرویی خراب شود و آب گردش نداشته باشد این امکان وجود دارد که فن یکسره عمل کند یا این که عمل نکند. آب گردش نداشته باشد آب ثابت می ماند و سنسور دمای آب، آب ثابت باشد دما را که تغییر نمی کند اگر زیاد باشد فن یکسره کار می کند و آب گردشی نداشته باشد. دمای آب به سنسور تغییر نمی کند.

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group