وظیفه‌ی اصلی بلبرینگ

تسهیل کردن چرخش هر نوع چرخ، از چرخ دوچرخه گرفته تا چرخ هواپیما است. همچنین این وسیله موجب کاهش اصطکاک بین دو سطح می‌گردد و در نتیجه باعث کمتر شدن صدای چرخش می‌شود.

بلبرینگ ماشین
یکی از بااهمیت‌ترین قطعات چرخ‌های خودرو و بهتر است بگوییم جلوبندی خودروها بلبرینگ آن است که به وجود آمدن ایراد و خرابی در آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای خودرو و سرنشینان شود. در واقع مشکلات رایجی که پیرامون خرابی بلبرینگ چرخ ایجاد می‌شوند، عبارتند از قفل شدن لاستیک‌ها، لق زدن چرخ‌ها و در بدترین حالت در رفتن چرخ‌ها که می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند.

شایان ذکر است وظیفه اصلی بلبرینگ تسهیل کردن چرخش هر نوع چرخ، از چرخ دوچرخه گرفته تا چرخ هواپیما است و خرابی آن هم اتفاق رایجی است. همچنین این وسیله موجب کاهش اصطکاک بین دو سطح می‌گردد و در نتیجه باعث کمتر شدن صدای چرخش می‌شود. به علاوه بلبرینگ موجب نرمی چرخش چرخ ها نیز می‌شود.

نکاتی که بهتر است به آنها دقت بیشتری کنیم تا از بروز ناگهانی خرابی بلبرینگ خودرویتان تا حد امکان جلوگیری به عمل آورید:

• 1- سعی کنید بر روی دست اندازها سرعت خود را کم کنید. عبور با سرعت بالا از روی دست اندازها موجب خورد شدن بلبرینگ می‌شود.

2- در انتخاب جنس بلبرینگ دقت کافی نمایید. دارا نبودن کیفیت مناسب، می‌تواند یکی از علل خرابی زودتر از موعد بلبرینگ خودرویتان باشد.

• 3- توصیه می‌شود هر 5000 کیلومتر چرخ ها را جک بزنید و بچرخانید‌. اگر چرخ صدا بدهد و یا لق بزند بلبرینگ خراب شده و یا به اصطلاح بلبرینگ خرد کرده است.

علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ

دو نشانه مهم برای اینکه ما متوجه شویم بلبرینگ ما دچار خرابی شده است، وجود دارد. یکی لرزش فرمان در هنگام رانندگی و دومین موردی که قابل اطمینان‌تر است، صدایی است که از چرخ به گوش می‌رسد که تا حدی ناهنجار و غیر متعارف بوده و یک صدای ممتد را به گوش می‌رساند. درواقع این صدا مانند این است که چیزی به چرخ گیر کرده و با بالا رفتن سرعت خودرو ریتم صدا هم تندتر می‌شود.
پس باید به این علائم توجه کنیم تا دچار مشکلات ثانویه و متاسفانه در بعضی موارد جبران ناپذیر نشویم و در صورت وجود مشکل، سریعا به مکانیک ماهر مراجعه کرده و در صورت لزوم بلبرینگ چرخ را تعویض کنیم.

بلبرینگ چرخ در چرخ‌های عقب و جلوی خودرو استفاده می‌شوند. هر چرخی بلبرینگ‌های خودش را داراست و این امکان وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها خراب و فرسوده شود درحالی‌که بقیه به‌خوبی کار می‌کنند.
به همین دلیل اگر تنها یکی از بلبرینگ‌ها خراب شود، لازم نیست همه را تعویض کنید. ممکن است بسیاری از مکانیک‌ها به شما بگویند همه بلبرینگ‌های روی محور باید تعویض شوند. معمولاً این کار ضرورتی ندارد.
نشانه‌هایی وجود دارند که نشان‌دهنده بلبرینگ خراب در چرخ‌ها هستند و خودتان یا مکانیکتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
برای تعیین وضعیت بلبرینگ‌های چرخ باید به دنبال 5 نشانه رایج بگردید:
شماره 1- فرسودگی نابرابر در تایرها
وقتی بلبرینگ چرخ خراب می‌شود، فرسودگی ان بیش از سایرین خواهد بود. این مسئله موجب می‌شود تایر مربوط فرسودگی غیرعادی نسبت به سایر تایرها داشته باشد.
در شرایط عادی وقتی تایرها به خاطر رانندگی دچار فرسودگی می‌شوند، همگی به مقدار یکسان خراب می‌شوند. بنابراین اگر تایرها ساییدگی و فرسودگی متفاوتی دارند، ممکن است به خاطر یک بلبرینگ خراب باشد.

البته مشکلات دیگری ازجمله عدم توازن چرخ‌ها، تایر بالانس نشده و ... می‌تواند سبب فرسودگی نابرابر تایرها شود پس تا زمانی که نشانه‌های دیگر را ندیده‌اید برای تصمیم‌گیری صبر کنید.

شماره 2- صدای آسیاب
یک نشانه رایج برای بلبرینگ‌های خراب چرخ، این است که از تایرها صدایی شبیه صدای آسیاب بیاید. این حالت در صورتی اتفاق میفتد که بلبرینگ‌ها روانی خود را از دست بدهند و دمایشان خیلی بالا برود.

این صدا شبیه روی‌هم کشیده شدن و آسیاب شدن دو فلز است. معمولاً این صدا را تنها از یکی از چرخ‌ها می‌شنوید و نه همگی‌شان زیرا چرخ‌های نامتوازن فرسوده می‌شوند. این صدا به‌خصوص در هنگام دور زدن و تعویض دنده قابل‌شنیدن است.

شماره 3- فرمان شروع به لرزیدن می‌کند.
اگر اوضاع خیلی وخیم شود، فرمان شروع به لرزیدن می‌کند. در سرعت‌های پایین این لرزش قابل‌تشخیص است ولی مشکل از جایی آغاز می‌شود که پدال گاز را فشار داده و به خودرو شتاب می‌دهید.
خیلی از مردم ممکن است فکر کنند این مشکل ناشی از تایرهای نامتوازن است. بااینکه نشانه هر دو مشابه است، لرزش ناشی از تایر نامتوازن در سرعت‌بالا رخ می‌دهد. ولی در هر دو صورت لازم است خودرو را به مکانیک نشان دهید تا ایراد را تشخیص دهد.

شماره 4- خودرو به یک سمت کشیده می‌شود.
وقتی یک بلبرینگ خراب‌شده و پوسیده یا حفره‌دار می‌شود، دیگر مسیر غلطش همواری (که به‌منظور محافظت

از سطوح فلزی در مقابل خورندگی مواد شیمیایی مختلف و یا سایش استفاده می‌شود) که لازم است وجود ندارد و سطح زبر موجب لرزش تایر می‌شود که به‌نوبه خود ممکن است موجب کشیدن خودرو به سمتی که بلبرینگ خراب قرار دارد بشود.
همچنین ممکن است یک دست کشیدن خودرو را هنگام ترمز کردن نیز مشاهده کنید. بااینکه این نشانه عادی برای روتور ترمز یا کالیپر خراب است، ممکن است دلیل اصلی آن بلبرینگ چرخ باشد که در این صورت کنار کشیدن ناشی از رانش بیش‌ازحدی است که ایجاد می‌کند.
شماره 5- لقی و بازی بیش‌ازحد چرخ‌ها
ازآنجایی‌که برای این کار نیازدارید خودرو را با یک بالابر هیدرولیکی بالا ببرید یا یک محور را روی جک قرار دهید، تشخیص آن سخت‌تر است. وقتی ماشین را بالا بردید یکی از چرخ‌ها را بگیرید و آن را عقب و جلو کنید و ببینید چقدر بازی می‌کند و حرکت دارد. حالا این کار را برای چرخ دیگر روی محور تکرار کنید.
اگر وقتی چرخ را نوسان می‌دهید، لق می‌خورد و به عقب و جلو حرکت می‌کند، احتمالاً بلبرینگ خرابی دارید. بلبرینگ در شرایط خوب به معنی وجود نداشتن لقی و بازی اضافه است.


یاتاقان چرخ قسمت مهمی از مونتاژ چرخ است که چرخ و محور را به هم وصل می کند. این مجموعه ای از توپ های فولادی (یاطاقان توپ) یا نوارهای مخروطی (یاتاقان مخروطی) است که توسط یک حلقه فلزی در کنار هم قرار می گیرند. این چرخ را قادر می سازد تا با حداقل اصطکاک چرخش آرام داشته باشد. یاتاقان های چرخدار اجزای مهم ایمنی هستند که برای حفظ بارهای شعاعی و محوری ناشی از نیروی جاذبه ، شتاب ، شکستن و حرکت در گوشه ها طراحی شده اند ، بنابراین در صورت متوقف کردن کار صحیح ، نیاز به تعویض دارند.

تحمل چرخ چه مدت طول می کشد؟
یاطاقان Whe های چرخ متوسط به طور متوسط از 136،000 تا 160،000 کیلومتر (تقریباً 85،000 تا 100،000 مایل) دارند. این تنها یک قانون شلوغ است ، اما طول واقعی تحمل یک چرخ بستگی به کیفیت بلبرینگ چرخ و شرایط کار دارد.
چرا یاطاقان چرخ شکست می خورند؟
دلایل اصلی عدم موفقیت بلبرینگ چرخ عبارتند از:
• نصب خطا - ابزارهای نامناسب مانند چکش یا آچار ضربه می توانند باعث آسیب به قسمت بیرونی یا داخلی بلبرینگ چرخ شوند و باعث خراب شدن زودرس چرخ شود. همچنین استفاده مجدد از لوازم جانبی قدیمی مانند پیچ و مهره ، آجیل ، چرخشی ، پین اسپلیت ، مهر و موم…… به جای تعویض آنها با وسایل جدید می توانید باعث شود که بلبرینگ چرخ چرخ در شرایط غیر طبیعی یا ناامن کار کند ، باعث افزایش ساییدگی و تحمل تحمل انتهای چرخ می شود. تصادف رانندگی
• صدمه به ضربه یا کیفیت پایین جاده - همه تأثیرات ناشی از رانندگی در حفره ، رانندگی با سرعت زیاد یا ضربه به تنگه سنگ می تواند به یاتاقان چرخ آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.
• بلبرینگ چرخ با کیفیت ضعیف - یاطاقان wheel های چرخ به طور مداوم تحت فشار عظیم قرار دارد. یاتاقان های چرخ ساخته شده از مواد با کیفیت پایین می توانند دارای گرمایشی ضعیف باشند و در نتیجه سایش زودرس و خرابی ایجاد می شود.
• شرایط رانندگی - رانندگی از طریق آب عمیق یا گل می تواند باعث خراب شدن یاطاقان چرخ شما شود. آب ، گل و لای یا آلودگی های دیگر مانند گرد و غبار یا نمک راه می تواند از مهر و موم ها عبور کرده و وارد یاتاقان شود ، گریس را آلوده کرده و یاتاقان را از بین می برد.
• اصلاحات اتومبیل - تعبیه رینگ های بزرگتر یا عریض ، لاستیک هایی با دیواره های نخ پایین ، کمک فنرهای محکم تر و فنرهای تعلیق باعث بارهای بیشتر در بلبرینگ چرخ شده و باعث تسریع در سایش می شوند. چسباندن به رینگ ، لاستیک ، کمک فنر و فنرهایی که توسط سازنده خودرو مشخص شده است تا حداقل تاثیر آن بر طول عمر یاتاقانهای چرخ باشد.
علائم بلبرینگ چرخ بد چیست؟
علائم بلبرینگ چرخ بد شامل موارد زیر است:
1. سر و صدا:
o سر و صدایی تند و تند و تند و پر سر و صدا که با شتاب افزایش می یابد یا با چرخیدن وسیله نقلیه.
o صدای بلند صدای ناله یا صدای بلند در هنگام حرکت وسیله نقلیه.
o سر و صدا در هنگام رانندگی بر روی سطوح جاده ناهموار.
2. سست بودن ، بازی بیش از حد در فرمان (فرمان مبهم)؛
3. لرزش چرخ فرمان که با سرعت خودرو تغییر می کند یا با چرخیدن وسیله نقلیه.
4. نقص ABS. مشکلات سیستم ABS می تواند مربوط به خرابی سنسور ABS باشد که در بلبرینگ چرخ چرخ یکپارچه شده است.
خطرات رانندگی با یاتاقان های چرخ بد چه خطراتی دارد؟
خیلی سخت است که بلبرینگ چرخ بلافاصله و به طور کامل از بین برود ، پس از اولین علامت (ها) متوجه شوید.
با بیان این نکته بهتر است از رانندگی با بلبرینگ فرسوده برای هر مدت زمان خودداری کنید. همانطور که قبلاً دیدیم ، بلبرینگ چرخ برای اتصال چرخ به اتومبیل شما ضروری است و هرگونه ضعف در این اتصال می تواند عواقب شدیدی برای محور محور و مونتاژ فرمان شما - و همچنین برای ایمنی شما داشته باشد.
تعویض یاطا

قان چرخ خود را
علیرغم اینکه نصب یاطاقان های چرخ مدرن نسبت به نسل های قبل نصب راحت تر است ، اما نصب صحیح ، استفاده از ابزارهای مناسب و رعایت مقادیر گشتاور مشخص شده برای عملکرد حداکثر ، دوام و ایمنی هنوز ضروری است. بنابراین ، ما توصیه می کنیم یاتاقان های چرخ خود را با مکانیک حرفه ای که مهارت و ابزار لازم برای انجام کار را دارد ، نصب کنید.